sábado, 9 de marzo de 2013

El berenar

Com que no he hagut de fer pràctiques, ni al Cicle formatiu, ni ara a la carrera, narraré com ès el moment del berenar a una aula de P2 en l'escoleta on faig feina.
Sempre es comença a berenar sobre les 9:30/10:00 , depenent de l'activitat que han duit a terme abans. Les educadores preparem les taules posant estovalles, i escullim dos encarregats per parar taula, agafen les fiambreras de cada company i el col·loquen al lloc de cada un. En acabar cada infant s'asseu on hi ha la seva fiambrera, començen a obrir-lo i a treure el seu entrapà.
Mentres tant la mestre col·loca una gerra de vidre damunt la taula amb una safata amb els gots de vidre corresponents de cada nen. Quan ells tenen set, agafen autònomament el seu got i la gerra (que és petita i adaptada a ells) i es serveixen l'aigua ells tot sols. Això ajuda molt a l'autonomia dels infants i se'ls fa participar en les seves necessitats bàsiques.
Mentre ells berenen, la mestre va preparant la fruita, i la talla amb trossets.
A l'hora d'acabar-se el berenar, es decisió de l'infant si es vol acabar tot l'entrapà o no. No se'ls força mai a acabar-se'l.
Una vegada ells han decidit que han acabat, guarden la fiambrera, amb la resta del berenar, si no se'l han acabat i la col·loquen damunt la taula, damunt la seva fotografía i tornen a seure al seu lloc.
La mestre en veure que la majoria ha acabat, decideix donar la fruita. Els encarregats reparteixen les forquilles i col·loquen els platets amb la fruita a cada taula, i el qui vol i li ve de gust, menja un poc de fruita. Si ja en tenen prou amb el seu berenar, no en menjen i sobre les 12 la mestre torna a oferir fruita per el qui li vengui de gust.
En acabar, els encarregats reparteixen tuvalloletas i tots es fan net les mans, la cara i tiren la tuvalloleta a les escombreries, col·loquen la cadireta i se'n poden anar a jugar.

Penso que el berenar es un moment bastant important del dia, ja que es potencia molt l'autonomia, la relació, la comunicació, etc. Es treballa molt per a que siguin ells els que decideixen si tenen prou gana, si  no, si tenen set s'han de servir per si sols... Es important també el material, ja que tant la gerra com els gots son de vidre, i ells saben que han d'anar alerta, que es pot rompre i així es familiaritzen ja amb els instruments que tenen a casa.
En fi, per a mi aquest moment és un dels més importants de la jornada i hem feia ganes explicar de quina manera ho treballem nosaltres.

No hay comentarios:

Publicar un comentario